פטור וזכויות מס לאנשים נכים ו/או עם מוגבלות- תהליך מימוש הזכות
ככלל, מי שמעוניין לבדוק את זכאותו לפטור ממס עקב נכותו, ע"פ סעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה, צריך להיבדק על ידי וועדות רפואיות. מי שאחראי על הוועדות הרפואיות לקביעת הנכות הרפואית המזכה בפטור ממס הכנסה הוא המוסד לביטוח לאומי.
איך מגישים בקשה?
כדי לבחון את הזכאות לפטור ממס הכנסה, יש להגיש לפקיד השומה במס הכנסה של אזור המגורים, את כל המסמכים שלהלן:
- טופס 169 א' – של רשות המיסים בישראל הנקרא בקשה לקביעת אחוזי נכות לצורך פטור ממיסים.
להלן קישור להורדת הטופס:
https://www.gov.il/blobFolder/service/itc169a/he/Service_Pages_Income_tax_itc169a.pdf
- שובר לתשלום בסך של 659 ₪ – שובר זה מהווה אגרת בקשה לבדיקה על ידי וועדות רפואיות של הביטוח הלאומי.
להלן קישור לתשלום:
https://b2b.btl.gov.il/BTL.ILG.Payments/VaadatMasHachnasaForm.aspx
- מסמכים רפואיים על כל ליקוי רפואי שקיים ועשוי לזכות באחוזי נכות.
במקרה זה, כדאי לפנות לקבלת תדפיס סיכום מידע רפואי מטעם קופת החולים או רופא המשפחה האישי, בו יופיעו כל האבחנות הרפואיות שיש להן תיעוד בתיק הרפואי, שכן אי צירוף כל המסמכים הרלוונטיים לתביעה יאריך את זמן הטיפול בתביעה.
- כל מסמך ו/או אישור על אחוזי נכות שנקבעו על ידי וועדות אחרות של הביטוח הלאומי- תאונות עבודה, נכות כללית, ניידות וכיו"ב.
- כל מסמך ו/או אישור על אחוזי נכות שנקבעו על ידי וועדות של משרדים אחרים- משרד הביטחון, משרד הבריאות וכדומה.
פקיד השומה במס הכנסה מעביר את המסמכים לביטוח לאומי ולאחר מכן יישלח זימון לוועדה רפואית.
כיצד מתבצעת הבדיקה על ידי הוועדה הרפואית בביטוח לאומי?
כאמור, בקשה לקבלת פטור ממס הכנסה, נבחנת על ידי וועדות של הביטוח הלאומי.
המומחים הרפואיים מטעם הביטוח הלאומי היושבים בוועדה, עוברים על התיק הרפואי ועל כל המסמכים שנשלחו אליהם על מנת לבחון את המקרה, טרם קיום הוועדה.
במעמד הוועדה, מגיש התביעה לפטור ממס יידרש להציג את תלונותיו בפני הוועדה, לחתום על אישור המציג את תלונותיו ואת הסכמתו לעבור בדיקה גופנית, במידת הצורך.
עם סיום הבדיקה, המומחים הרפואיים מסכמים את הממצאים וקובעים את החלטתם באשר לאחוזי הנכות הרפואיים.
החלטת הוועדה על אחוזי הנכות הרפואיים, מועברת יחד עם כל המסמכים אל פקיד השומה במס הכנסה ובהתאם לה מוציא פקיד השומה אל מגיש הבקשה מכתב עם הודעה על ההחלטה.
איך מגישים ערעור על החלטה?
אם נתקבלה החלטת פקיד השומה השוללת את זכאותכם לפטור ממס ואתם סבורים כי נעשתה טעות בעניינכם וכי הוועדה לא העניקה לכם את אחוזי הנכות המגיעים לכם ע"פ החוק בגין ליקוי או מספר ליקויים רפואיים ו/או לא התייחסה לכל הליקויים שעולים מן המסמכים הרפואיים ועליהם התלוננתם, ו/או עשתה טעות בחישוב שקלול הנכויות ו/או בתקופה המזכה כיו"ב- עליכם להגיש ערעור תוך 45 יום, מיום קבלת החלטת פקיד השומה.
טרם הגשת הערר, חשוב לדעת, כי מגיש הבקשה וגם מס הכנסה מטעמו רשאים לערער על החלטת הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי.
שימו לב! הוועדה לערערים רשאית לקבוע אחוזי נכות נמוכים מאלו שנקבעו על ידי הוועדה הרפואית הקודמת, ועל כן חשוב להסתייע בעורך דין הבקיא בתחום בטרם הגשת הערר ואף בטרם הגשת הבקשה לפטור ממס! זאת משום, שהרופאים היושבים בוועדות של ביטוח לאומי אינם מקלים ואף מחמירים ב"הענקת" אחוזי נכות רפואית, ולכן, כבר בשלב הראשוני של הגשת התביעה- שלב הגשת המסמכים הרפואיים, אם הבקשה נעדרת מסמכים רפואיים חשובים, יכול להיגרם נזק בלתי הפיך לתביעה ולפגוע בסיכוייה.
את הערעור יש להגיש לוועדה רפואית לערערים בכתב באמצעות פקיד השומה במס הכנסה, בצירוף שובר תשלום בסך של 950 ₪.
את השובר ניתן לשלם באתר הביטוח הלאומי, להלן קישור לתשלום:
https://b2b.btl.gov.il/BTL.ILG.Payments/VaadatMasHachnasaInfo.aspx
ניתן לחילופין לקבל שובר ידני לתשלום, בסניף הביטוח הלאומי או במשרדי השומה של מס הכנסה.
שלילת הזכאות לפטור ממס על ידי וועדת העררים- מה השלב הבא?
את הערעור על החלטת וועדת העררים השוללת זכאות לפטור ממס יש להגיש לבית הדין האזורי לעבודה, תוך 60 יום מקבלת החלטת הוועדה. לא ניתן להגיש ישירות אל בית הדין האזורי לעבודה ערעור על החלטת הוועדה הרפואית .
שימו לב! את הערעור ניתן להגיש רק בשאלות משפטיות הקשורות להחלטת הוועדה הרפואית- ערערים שמטרתם לבחון האם הוועדה טעתה בשאלה שבחוק, חרגה מסמכותה, הסתמכה על שיקולים זרים או התעלמה מהוראה המחייבת אותה.
לדוגמה:
אם עיון בפרוטוקל הוועדה לעררים מעלה כי לכל אחד מן הליקויים הרפואיים "הוענקו" אחוזי נכות על פי שיקול דעתה הרפואי של הוועדה ולא קיימת אי התאמה בולטת או סתירה גלויה בין הממצאים הרפואיים – עובדתיים שנמצאו והמבחנים שהופעלו – אזי אין מקום לטענה כי ישנה שאלה של חוק המצדיקה התערבות בית הדין, (דב"ע לג/40-0, יוסף דולזר נ' המוסד פד"ע ד' 407, וכן עב"ל 10014/98, יצחק הוד נ' המוסד, פד"ע לד 213).
אם בית הדין האזורי דחה את הערעור שהגשתם, תוכלו להגיש ערעור אל בית הדין הארצי לעבודה, כאמור בשאלות משפטיות בלבד.
פטור מבדיקת וועדה ומתשלום אגרה
חשוב לדעת, כי קיימת רשימה של מבוטחים אשר פטורים מבדיקת וועדה של הביטוח הלאומי וכן מתשלום האגרה, בבואם להגיש בקשה לפטור ממס:
- לקוי ראייה ( לקות ראייה של 90% ומעלה) או עיוור- מי שעבר בדיקת ראייה וזכאותו נקבעה בין על ידי המוסד לביטוח לאומי ובין על ידי שירות רש"ט (שמיעה, ראייה, טכנולוגיה), או שקיימת בידו תעודת עיוור/ לקוי ראיה.
- בעלי נכות רפואית צמיתה/קבועה – בשיעור של 100%.
- בעלי נכות רפואית זמנית לתקופה של 185 יום ומעלה – בשיעור של 100%
על מבוטחים אלה, אשר נכותם הרפואית נקבעה לפי אחד מהחוקים המזכים (חוק הנכים, חוק נכי רדיפות הנאצים, חוק נכי המלחמה בנאצים, חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה), יש להגיש את הבקשה לפטור ממס בצירוף טופס בקשה לפטור ממס- טופס 1516.
להלן הקישור לטופס:
https://www.gov.il/he/departments/israel_tax_authority/govil-landing-page
החמרה במצב – מה ניתן לעשות?
במידה ונשללה הזכאות לפטור ממס, וחלה החמרה במצבו של המבוטח, כעבור חצי שנה מיום הופעת המבוטח בפני הוועדה הרפואית, יכול להגיש בקשה לקיום וועדה רפואית- וועדת החמרה" שתבחן את מצבו לאחר ההחמרה לה הוא טוען.
את הבקשה לוועדת ההחמרה, יש להגיש במשרד מס הכנסה הסמוך למקום המגורים של המבקש, בצירוף כל המסמכים הבאים:
- מסמכים רפואיים.
- שובר תשלום בסך של 659 ₪.
- מסמכים רפואיים המעידים על ההחמרה במצב.